Even voorstellen

Even voorstellen

Matthijs van Reij, projectleider basisvaardigheden 

Mijn naam is  Matthijs van Reij en op 15 oktober jl. ben ik gestart als projectleider Basisvaardigheden op ‘t Atrium. Voor mij een droom die uitkwam! Al jaren roep ik dat het primair- en voortgezet onderwijs meer zouden moeten gaan samenwerken. Door zitting te nemen in diverse overlegorganen (zoals het BAVO-overleg en de visiewerkgroep Kansrijk Funderend Onderwijs) kon ik daar al iets in betekenen.  

Mijn loopbaan kenmerkt zich dan ook door mijn grote passie en interesse voor de doelgroep 10 tot 14 jaar. Dit begon al op de PABO waar ik bewust koos voor een specialisatie in het oudere kind. Na mijn studie ging ik werken op een internationale school in Porto, Portugal. Hier mocht ik werken met kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool en klas 1 en 2 van de middelbare school. Daarna ben ik 12 jaar leerkracht (vooral in de groepen 6, 7 en 8) geweest op de Prins Willem Alexanderschool in Amersfoort. Ook in mijn ruim 12 jaren daarna als schoolleider van basisschool Loysder Hoek en op dit moment als schoolleider van Samenwerkingsschool WereldWijs (beide Stichting VOILA in Leusden), blijf ik enorm betrokken bij de groep 8 leerlingen door middel van lesgeven, gesprekken over de niveaukeuze en de juiste school die daar dan bij past. 

De laatste jaren ben ik ook betrokken bij het project Bruggenbouwers in Leusden en Amersfoort. Samen proberen wij, vanuit kansengelijkheid, onze leerlingen zo goed als mogelijk op de juiste plek te krijgen in het voortgezet onderwijs door kennisvergroting en een kijkje in de keuken bij elkaar door de uitwisseling tussen PO-leerkrachten en VO-docenten. 

Met mijn ervaring en kennis vanuit het PO hoop ik nu concreet iets te kunnen brengen in het VO en iets te kunnen halen voor het PO. In mijn rol als coördinator Basisvaardigheden gaan we de komende tijd op ‘t Atrium mooie en duurzame stappen in de doorgaande lijn taal, rekenen en burgerschap zetten. Naast het coördinatorschap zal ik een aantal uur per week lesgeven. Dat kan ook niet anders, omdat ik met eigen ogen wil zien en ervaren hoe het in de praktijk werkt! 
 
Het allerbelangrijkste is om kinderen elk op hun eigen niveau, ontwikkeling en groei door te laten maken. Dit doen we door elk kind echt te zien en door zo goed als mogelijk gedifferentieerd te werken om aan te sluiten bij waar het kind staat.  

In het midden van de wereld leert de leerling zichzelf kennen en de ander begrijpen! 

Ik kijk er naar uit om samen met alle collega’s van ’t Atrium mooie, concrete en duurzame stappen te zetten voor onze leerlingen.