Decanaat
Mavo 2 en 3
In de tweede klas maken de leerlingen een 1e keuze richting het eindexamen door het kiezen van een examenpakket voor mavo 3 en 4. Hierbij wordt gekeken naar de profielen, vervolgopleidingen en de route naar de havo.
Mavo 4
In de vierde klas moet voor 1 april een vervolgopleiding gekozen worden. Begin november wordt de eerste peiling naar de plannen voor na het examen gedaan. Weet de leerling al wat hij/zij na de mavo gaat doen? Gesprekken met de mentor en de decaan kunnen hierbij helpen. Ook wordt er aandacht besteed aan zaken zoals de aanmeldingsprocedure, het digitaal doorstroomdossier (het DDD) en het bezoeken van Open Huis-dagen. Mavo 4 leerlingen kunnen zich ook in de 4e klas nog een keertje aanmelden voor een meeloopmiddag op een MBO.
Havo 3 en vwo 3
In havo/vwo 3 maken onze leerlingen een belangrijke keuze voor hun toekomst: ze kiezen een profiel. Er zijn vier profielen: Cultuur & Maatschappij, Economie & Maatschappij, Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid. Naast de vakken die bij het profiel horen, volgen zij een aantal vakken gemeenschappelijk. In hun vrije ruimte kiezen ze zelf voor vak(ken) die zij interessant vinden.
Kiezen is niet makkelijk en leerlingen moeten al vroeg een route kiezen. Belangrijk hierbij is dat leerlingen kritisch naar zichzelf kijken, wat vind ik leuk, en wat kan ik goed? LOB is hierbij onderdeel van de mentorgesprekken. We gebruiken de digitale methode Qompas Profielkeuze als lesmethode om een bewuste keuze te maken. De leerlingen bereiden zelf een profielkeuze-avond voor waarin ze hun ouders uitnodigen en aan hen presenteren wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast regelen ze zelf een dag beroepsstage.
Havo 4 en 5, vwo 4, 5 en 6.
In havo 4 en vwo 4 en 5 gaan de leerlingen vanuit het profiel dat zij gekozen hebben verder met de oriëntatie op hun vervolgopleiding. Leerlingen doen een aantal tests in Qompas Studiekeuze die hen helpen bij het kiezen van de best bij hen passende studie en zij gaan kijken naar de verschillende sectoren en de beroepen die hierbij horen. Leerlingen gaan hierbij steeds op zoek naar antwoorden op belangrijke vragen; wie ben ik, waar liggen mijn talenten, wat vind ik leuk, welke studies passen bij mij, waar wil ik studeren? Vervolgens gaan zij op zoek naar studies, en bekijken aan welke toelatingseisen zij moeten voldoen. Om een goed beeld te krijgen van de verschillende opleidingen en onderwijsinstellingen bezoeken zij Open dagen en eventueel ook meeloopdagen. Hiervoor vragen zij LOB verlof aan bij de mentor. In Qompas Studiekeuze kunnen de leerlingen een loopbaandossier bijhouden.
In havo 5 en vwo 6 moet voor 1 mei een vervolgopleiding gekozen worden. Een aantal studies heeft slechts een beperkt aantal plekken (numerus fixus), hiervoor moeten leerlingen zich eerder aanmelden, voor 15 januari. Ook alle andere van de ruim 3000 opleidingen kunnen aanvullende eisen stellen, die verschillen per onderwijsinstelling.
Voor havo 5 leerlingen bestaat de mogelijkheid over te stappen naar vwo 5. Om naar het vwo te gaan volg je al vroeg in havo 5 de overstapprocedure. Voor het vwo heb je een extra moderne vreemde taal, Frans of Duits, nodig en doe je in acht vakken examen. Ook wanneer leerlingen liever een tussenjaar nemen of graag in het buitenland willen studeren, dan kunnen zij zich met vragen hierover wenden tot de decaan.